Image

Ompositionering, värdestegring och utköp

Nobinas ledning och styrelse anlitade 2021 Comir för att ompositionera verksamheten från lågvärderat bussbolag (renodlat utdelningscase) till ett snabbväxande servicebolag inom hållbara publika transporter.

Affärsstrategin som togs fram parallellt med IR-strategin byggde på tre ben; busstransporter, omsorgstrafik samt digitala betalningslösningar och planeringsverktyg. Därutöver utvecklade ledningen en plan för att konsolidera marknaden för publika transporter. Initiativen skulle komma att innebära att bolaget, som sedan noteringen 2015 lovat aktiemarknaden utdelning före investeringar, övergick till att prioritera tillväxt.

Intervjuer med ett 30-tal av de största ägarna visade att Nobina endast motiverade en plats i deras investeringsportföljer som utdelningsaktie. En strategiförändring skulle därför sannolikt skapa säljtryck i aktien samtidigt som samtal med andra ägare på Stockholmsbörsens huvudlista indikerade att intresset för att investera i Nobina var lågt.

Vi utvecklade därför tillsammans en plan för att bygga intresse hos nya ägare, och därmed förutsättningar för en förändrad ägarbas som stöttade strategin. Arbetet inkluderade att hitta en eller flera huvudägare i tillägg till övriga 30 000 ägare – Nobinas största ägare vid den här tidpunkten var en obligationsfond som ägde under 5 procent av aktierna.

Efter ett års arbete, stark utveckling i verksamheten och en kapitalmarknadsdag hade kursuppgången blivit avsevärd. Framgångarna ledde till att en av de PE-fonder som potentiellt kunde tagit rollen som huvudägare istället valde att lägga ett bud på Nobina. Det blev sammantaget en attraktiv affär för Nobinas ägare som därmed på drygt ett års tid fått se stora värden skapas, motsvarande en kursuppgång på drygt 50 procent.

Image

”Johans roll för att hjälpa styrelsen och ledningen var viktig för att vi skulle lyckas med omvandlingen från att vara ett traditionellt bussföretag till att bli ett tillväxtbolag inom publika transporter. Alltifrån hur processen och kommunikationen skulle bedrivas till hans omfattande nätverk på kapitalmarknaden.”

Magnus Rosén, VD