Image

Strukturerad process för att finansiera forskningsbolag

För forskningsbolag utgör aktiekursen en affärskritisk komponent för att finansiera tiden fram till kommersialisering. Ofta ligger lanseringen långt in i framtiden samtidigt som osäkerheten är stor. Hur man navigerar för att på ett uthålligt och ärligt sätt uppnå en attraktiv värdering utgör därför en viktig parameter för framgång.

InDex Pharmaceuticals fokuserar på immunologiska sjukdomar och utvecklar produkten cobitolimod för behandling av måttlig till svår vänstersidig ulcerös kolit – en tarmsjukdom som cirka 400 000 patienter i världen lider av.

InDex bedömer att cobitolimod, förutsatt godkännande från bl a det amerikanska läkemedelsverket FDA, har möjlighet att uppnå en årlig försäljning på över 1 miljard USD. Detta i en bransch där bruttomarginalen på patenterade specialistläkemedel ofta uppgår till omkring 90 procent. Trots detta värderades bolaget ”bara” till omkring 800 mkr under hösten 2021 samtidigt som likviditeten i aktien var låg.

InDex anlitade Comir för att utveckla en kommunikationsstrategi fram till kommersialiseringen. Slutsatsen, efter en initial studie, blev att aktiemarknaden inte hade kunskap om vare sig den faktiska potentialen eller hur vägen dit såg ut. För att tydliggöra vägen fram till lansering kommunicerade InDex därför innehållet i en marknadsanalys, konkretiserade strategin och inledde ett program för att synas mer, både mot institutionella investerare och allmänheten. Kommunikationen inleddes med en kapitalmarknadsdag där experter på kommersialisering av läkemedel, de ansvariga för fas III-studien CONCLUDE och ledningen på InDex presenterade sitt arbete. Genom programmet och en tydlig målbild underlättades även styrelsens arbete med att utveckla bolaget och planera för kommande kapitalanskaffningar.

Image

”Med Johans hjälp skapade vi en struktur för att tydliggöra vår strategi och göra den lättbegriplig för aktiemarknaden.”

Peter Zerhouni, f. d. VD